loading...

منوی درسترسی

دریافت کاتالوگ
logo en
نحوه تولید انواع لباس بیمارستانی + معرفی فرآیند‌ها و استاندارد‌های لازمه

در دنیای درمان و پزشکی، لباس بیمارستانی یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی برای حفظ سلامت بیماران و کادر درمان شناخته می‌شود. لباس‌های بیمارستانی شامل موارد زیادی مانند‌شان، ‌گان، شلوار، روپوش و ماسک می‌شود. تولید انواع لباس بیمارستانی مراحل مختلفی دارد؛ در این مقاله از لطیفان، از مرحله انتخاب مواد اولیه تا بسته‌بندی نهایی با شما عزیزان صحبت می‌کنیم.

فرآیندهای تولید انواع لباس بیمارستانی

در ادامه فرآیندهای تولید انواع لباس بیمارستانی را معرفی می‌کنیم.

انتخاب مواد اولیه مناسب در تولید انواع لباس بیمارستانی

در مرحله نخست، برای تولید انواع لباس بیمارستانی، مواد اولیه مرغوب و مناسبی را تست و انتخاب می‌کنند. مواد اولیه باید استاندارد‌های لازم مانند مقاومت در باربر نفوذ مایعات، آلودگی‌های هوا و قابلیت تنفس را داشته باشد.

در اکثر موارد برای تولید انواع لباس بیمارستانی از الیاف مصنوعی مثل پلی استر و پلی پروپیلن استفاده می‌کنند؛ این دو الیاف قابلیت ضدآب و آنتی باکتریال را دارا هستند.

علاوه بر موارد گفته شده، پارچه‌های بی‌بافت، یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای تولید لباس‌های بیمارستانی است؛ علت انتخاب این نوع پارچه‌ها، مقاوم بودن و مقرون به صرفه بودن آن‌ها است.

پارچه‌های بی‌بافت یا non-woven به وسیله فرایند‌های شیمیایی و مکانیکی تولید می‌کشوند؛ ساختار فیبری این نوع پارچه‌ها، از عبور ذرات ریز و مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند.

طراحی و برش لباس‌های بیمارستانی

زمانی که شما مواد اولیه خود را انتخاب کرده باشید، نوبت به مرحله طراحی و برش پارچه‌ها می‌رسد. در این مرحله الگو‌های متفاوتی برای لباس‌های بیمارستانی طراحی می‌شود.

در این مرحله تولید‌کنندگان باید دقت کنند که لباس‌های بیمارستای برای پوشیدن راحت و آسان باشند و تمامی موارد ایمنی را شامل شوند.

به طور مثال‌گان‌های مخصوص جراحی باید به اندازه کافی بلند باشند تا از کل بدن محافظت کنند.

برای برش زدن پارچه‌ها از دستگاه‌های برش استفاده می‌کنند؛ قدرت این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند سخت‌ترین الگو‌ها را با دقت بالا برش بزند. این دستگاه‌ها با دقت بالایی که دارند، از هدر رفتن پارچه‌ها جلوگیری می‌کنند.

تولید انواع لباس بیمارستانی

در مرحله برش، توجه کافی به الگو‌ها، برش‌های دقیق و جلوگیری از هدر رفتن پارچه‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد.

دوخت و اتصال در تولید انواع لباس بیمارستانی

سومین مرحله برای تولید انواع لباس بیمارستانی، مرحله دوخت و اتصال است. برای دوخت لباس‌ها از نخ‌های مقاومی استفاده می‌شوند تا لباس‌ها بر اثر شست و شوی مکرر دچار آسیب نشوند.

برای تولید‌گان‌های مخصوص جراحی، از فرایند‌هایی مانند جوش حرارتی یا اولتراسونیک استفاده می‌کنند؛ علت استفاده از این فرایند، دوخت لباس با درز‌هایی بدون نخ و محکم است.

روش‌های بالا باعث می‌شود لباس بیمارستانی ضدآب و ضد آلودگی باشد.

ضدعفونی و استریل‌سازی

یکی از مراحل مهم در تولید کردن لباس‌های کادر درمان، ضدعفونی و استریل‌سازی آن‌ها است. در این مرحله تمامی لباس‌ها قبل از بسته‌بندی و ارسال به بیمارستان ضدعفونی می‌شوند.

ضدعفونی کردن از طریق موارد مختلفی مانند بخار فشار، ‌اتیلن اکساید و تابش اشعه گاما انجام می‌شود.

روش بخار یکی از رایج‌ترین روش‌های ضدعفونی کردن لباس‌های بیمارستانی است؛ در این مرحله لباس‌ها در مجاورت بخار با دمای بسیار بالا قرار می‌گیرند. این فرایند به صورت کامل و دقیق باکتری، ویروس و قارچ‌ها را از بین می‌برد.

کنترل کیفیت در تولید انواع لباس‌های بیمارستانی

کنترل کیفیت در تمامی مراحل تولید انواع لباس بیمارستانی ضروری است. این فرایند شامل بررسی مواد اولیه، نظارت بر تولید و ارزیابی نهایی است. تمامی لباس‌های تولید شده از بابت بهداشت، مقاومت، نفوذ ناپذیری بررسی می‌شوند. هرگونه عیب در این مرحله رفع شده تا محصول به بالاترین کیفیت برسد.

بسته‌بندی و برچسب‌گذاری

بعد از طی کردن پنج مرحله بالا، نوبت به بسته‌بندی نهایی می‌رسد. در این مرحله تولیدکنندگان به گونه‌ای بسته‌بندی را انجام می‌دهند که در طول جابجایی و حمل و نقل آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

برچسب‌گذاری همانند بسته‌بندی جز مراحل نهایی تولید لباس‌های بیمارستانی است. برچسب‌ها شامل اطلاعات مهم مانند نوع لباس، تاریخ تولید، روش استریل و دستورالعمل‌های لازم برای نگهداری و مراقبت هستند.

اطلاعات روی برچسب‌ها برای کارکنان بیمارستان تعبیه می‌شود تا بتوانند از لباس‌ها به صورت درست نگهداری و استفاده کنند.

استانداردهای لازم برای تولید انواع لباس بیمارستانی

استاندارد‌های لازم برای تولید انواع لباس بیمارستانی

تولید لباس‌های بیمارستانی از حساسیت بالایی بهره‌مند است؛ تولید‌کنندگان البسه بیمارستانی ملزم به رعایت استاندارد‌های ملی و بین‌المللی هستند. این استاندارد‌ها لباس‌های بیمارستانی را از بابت کیفیت و ایمنی تضمین می‌کند. برخی از این استاندارد‌های مهم به شرح زیر است:

  • استاندارد ISO: این استاندارد بین‌المللی به منظور مدیریت کیفیت در تولید تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.
  • استاندارد EN: این نوع استاندارد مخصوص لباس‌های جراحی است. با استفاده از این استاندارد مقاومت لباس‌ها در برابر مایعات و ذرات ریز سنجیده می‌شود.
  • استاندارد ANSI/AAMI: این استاندارد همانند استاندارد‌های قبلی، مقاومت لباس‌های حفاظتی پزشکی را بررسی می‌کند.

چالش‌های موجود در تولید انواع لباس‌های بیمارستانی

تولید لباس‌های بیمارستانی همانند دیگر تولیدات پزشکی چالش‌های مخصوص به خود را دارد. رعایت استاندارد‌ها، تأمین مواد اولیه با کیفیت و بهبود نوآوری‌های جدید از چالش‌های تولید انواع لباس‌های بیمارستانی محسوب می‌شود.

برای مقابله بهتر با این چالش‌ها، از فناوری‌های نوین مانند نانو مواد و پارچه‌های هوشمند استفاده کنید؛ این روش باعث می‌شود لباس‌های بیمارستانی دارای خاصیت ضد میکروب و مقاوم در برابر آلودگی‌ها باشند.

نتیجه‌گیری

تولید انواع لباس بیمارستانی شامل مراحل مختلفی می‌شود. فرایند تولید لباس‌های بیمارستانی جز فرایند‌های نسبتاً پیچیده و حساس است. برای تولید این نوع لباس و تجهیزات باید از تکنیک‌های مناسب، به روز و مواد اولین با کیفیت استفاده کنید.

رعایت استاندارد‌های لازم و ضروری سبب می‌شود تا لباس‌های بیمارستانی از کیفیت و کارایی بهتری استفاده کنند.

نظرات (0)
برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید