loading...

منوی درسترسی

دریافت کاتالوگ
دریافت کاتالوگ ثبت نام / ورود

پزشکان و پرستاران نیز مانند سایر رشته‌ها لباس فرمی مخصوص دارند. البسه پزشکی علاوه بر اینکه از طراحی ظاهری خاصی برخوردارند، از نظر درمانی و بهداشتی نیز تحت شرایطی مخصوص تولید می‌شوند. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق ویژگی این نوع لباس‌ها بپردازیم تا شما خوانندگان عزیز نیز به خوبی با آن‌ها آشنا شوید.

البسه پزشکی چیست؟

لباس بیمارستان یا همان البسه پزشکی شامل گان معمولی و جراحی، لباس بیماران، کلاه بیمار و غیره می‌شوند. این نوع لباس‌ها تنها در فضای بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرند و همه افرادی که به هر نحوی در این فضا کار می‌کنند یا به دلیل مشکلات جسمی تحت درمان هستند، انواع آن‌ها را می‌پوشند. نکته جالبی که باید بدانید این است که البسه پزشکی در گذشته تنها در یک طرح و رنگ (سفید) تولید می‌شدند؛ اما حالا تنوع طرح و رنگ آن‌ها مانند بسیاری از لباس‌های دیگر افزایش یافته است.

انواع لباس بیمارستانی

لباس بیمارستان‌ها را از چه جنسی تولید می‌کنند؟

در اغلب موارد لباس‌های بیمارستانی را از جنس‌های تترون، ترگال، فلامنت و غیره تهیه می‌کنند؛ زیرا این نوع متریال کاملا بهداشتی و سبک هستند و بیماران و پزشکان در آن‌ها احساس راحتی می‌کنند.  در حال حاضر فرم تمام کارکنان بیمارستان‌ها از جنس ترگال تولید می‌شود؛ این نوع پارچه علاوه بر اینکه در برابر شست‌وشوی مداوم مقاومت بالایی دارد؛ در طولانی مدت نیز دچار سایش و کشیدگی نمی‌شود. این دو ویژگی باعث شده ترگال به بهترین پارچه برای فرم بیمارستانی (پزشکان، پرستاران، قسمت تدارک و غیره) تبدیل شود. 

بعد از ترگال، بهترین پارچه برای تولید لباس پزشکان و پرستاران، فاستونی است، با این حال ترگال محبوبیت بیشتری دارد. برای تولید لباس بیماران و ملافه‌های بیمارستان‌ها و غیره نیز فلامنت و تترون استفاده می‌کنند؛ این دو پارچه اغلب نرم و لطیف هستند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت مداوم شست‌وشو کرد. 

انواع البسه پزشکی

انواع البسه پزشکی

البسه پزشکی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فرم کارکنان بیمارستان‌ها

منظور از کارکنان بیمارستان، اعضای بخش خدمات، نگهبانی، آشپزها و غیره هستند. لباس‌های این افراد از ویژگی‌های خاصی برخوردارند، برای مثال رنگ آن‌ها کاملا ثابت است و در برابر شست‌وشوی مداوم هم تغییری نمی‌کند. کارکنان بخش اداری بیمارستان نیز از انواع کت و شلوار و مانتو و شلوار استفاده می‌کنند؛ البته لباس فرم آن‌ها جنس معمولی دارد. 

لباس بیماران

لباس بیماران از نظر طراحی ظاهری، انواع گوناگونی دارد؛ برای مثال طرح لباس نوزادان، کودکان، زنان باردار و غیره با یکدیگر متفاوت است. اما به‌ طور کلی جنس و متریالی که برای آن‌ها به کار می‌رود، یکسان است. نکته دیگر اینکه رنگ لباس آقایان و خانم‌های بیمار با یکدیگر تفاوت دارد؛ در حال حاضر اغلب لباس‌های مردانه را با پارچه آبی و لباس‌های زنانه را با پارچه صورتی می‌دوزند. (این رنگ‌ها تنها مختص به بیمارستان‌های ایران است)

گان بیمار و پزشک

گان یکی دیگر از انواع لباس‌های بیمارستانی است که برای دو گروه پزشکان و بیماران تولید می‌شود.

گان جراحی

این نوع گان مخصوص پزشکان و جراحان است و تنها در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. گان بیماران نیز روپوشی ساده و پشت بازی است که افراد بیمار در اتاق‌های آی سی یو، سی سی یو و غیره آن‌ها را می‌پوشند. تنها تفاوت بزرگی که بین گان پزشکی و بیماری وجود دارد، این است که آستین گان بیماران کوتاه‌تر است. 

لباس پزشکان و پرستاران

اغلب افراد تصور می‌کنند؛ منظور از البسه پزشکی، تنها روپوش سفید رنگی است که اغلب پزشکان به تن دارند؛ در حالی که اینطور نیست. درواقع پزشکان لباس‌های متنوعی دارند و بسته به اینکه در چه موقعیتی‌ قرار داشته باشند، پارچه و فرم آن‌ها تغییر می‌کند. برای مثال گان جراحی محصولی کاملا متفاوت از روپوش‌های سفید دکترها است.

گان جراحی 

در قسمت‌های پیشین درباره گان جراحی اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دادیم؛ در این بخش قصد داریم به معرفی انواع گان بپردازیم. در حال حاضر سه نوع گان وجود دارد. 

گان یکبار مصرف

این گان‌ها از نظر ظاهری روپوشی مچ‌دار یا بدوم مچ هستند و پزشکان بعد از هربار استفاده آن‌ها را دور میندازند.

گان‌های چندبار مصرف

این نوع گان‌ها نیز از نظر شکل ظاهری درست شبیه گان‌های یکبار مصرف‌ سهتند، با این تفاوت که می‌توان قابل شست‌شو‌ دارند و می‌توان از آن‌ها برای چندین‌بار متوالی استفاده کرد.

اسکراب

یکی دیگر از انواع البسه پزشکی استریل شده است که طراحی بسیار راحتی دارد و عموما نیز در مطب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاه‌های جراحی 

کلاه‌های جراحی نیز در دسته البسه پزشکی قرار می‌گیرند. این نوع کلاه‌ها را اولین‌بار در سال 1960 و از جنس کتان و پلی‌استر تولید کردند. البته در حال حاضر آن‌ها را از جنس کتان و نایلون تولید می‌کنند تا استفاده راحت‌تری داشته باشند. 

کلاه جراحی - ملحفه یکبارمصرف بیمارستانی - دستکش بیمارستانی و...

ملحفه‌ اتاق‌ها

ملحفه‌های بیمارستان‌ها آخرین نوع البسه پزشکی هستند که قصد داریم به شما عزیزان معرفی کنیم. از آنجا که محلفه بیمارستان‌ها غیرقابل تعویض هستند، نمی‌توان آن‌ها از جنس پارچه‌های معمولی تولید کرد. بنابراین مانند سایز محصولات از جنس البسه مخصوص بیمارستان‌ها تولید می‌شوند. 

این ملحفه‌ها چند ویژگی مهم دارند که عبارت است از:

  • ضد حساسیت هستند.
  • رطوبت را به خود جذب می‌کنند.
  • پاره نمی‌شوند.
  • دچار پرز و کرک نمی‌شوند.
  • الکتریسیته ساکن تولید نمی‌کنند.

نکته بسیار جالب درباره لباس بیمارستانی که باید بدانید

هرچند که دلیل اصلی استفاده از البسه پزشکی، جنس و ویژگی‌های این نوع لباس‌هاست اما تحقیقات نشان داده، این نوع پیراهن‌های مخصوص پزشکی در افزایش اعتماد بیماران نیز تاثیر دارند. درواقع مراجعان همیشه به پزشکی که لباس فرم برتن دارد؛ راحت‌تر اعتماد می‌کنند و حتی فرمان‌برداری آن‌ها از این دسته از پزشکان نیز بیشتر است. 

نکات مهم درباره لباس های بیمارستانی

سایز البسه بیمارستان

از آنجایی که پرسنل بیمارستان‌ها به‌ طور مداوم از البسه پزشکی استفاده می‌کنند، پوشاک آن‌ها را در سایزهای متنوعی تولید می‌کنند. این ویژگی حق انتخاب بیشتری به پزشکان و پرستاران می‌دهد تا در محیط کار لباسی متناسب با سایز شخصی خود را بپوشند. البته این ویژگی شامل لباس بیماران نمی‌شود؛ زیرا اغلب افراد برای مدتی کوتاه بستری هستند؛ از این رو لباس‌های آن‌ها سایز و اندازه‌ای یکسان دارد. (از نظر سایز به سه دسته مردانه، زنانه و بچگانه تقسیم می‌شوند)

دسته‌ای از لباس‌های بیمارستانی که برای کارهای خاص مانند تصویربرداری و غیره به کار می‌روند نیز سایز آزاد دارند. (این نوع پیراهن‌ها کمربند مخصوص دارند تا بیمار و پرسنل بیمارستان‌ها درصورت نیاز آن‌ها را تنگ‌تر کنند)

 

نظرات (0)
برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید