loading...

منوی درسترسی

دریافت کاتالوگ
logo en
چگونه پت یا حیوان خانگی خود را تربیت کنیم؟ + آموزش‌های اولیه

تربیت حیوان خانگی یا پت یکی از وظایف اصلی صاحبان حیوانات است. تربیت صحیح حیوانات باعث ایجاد رابطه‌ای آرام و بهتر بیت شما و حیوان خانگی‌تان می‌شود. در این مقاله از لطیفان درباره چگونه پت یا حیوان خانگی خود را تربیت کنیم و همچنین آموزش‌های اولیه با شما عزیزان صحبت می‌کنیم.

در ادامه راهکار‌های مؤثر درباره تربیت حیوان خانگی‌تان را توضیح می‌دهیم.

تربیت حیوان خانگی چه اهمیتی دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است اهمیت تربیت حیوان خانگی را درک کنیم. حیوانات خانگی از جمله سگ، گربه، پرندگان و... نیازمند یادگیری رفتار‌های مناسب برای زندگی با انسان دارند. به عنوان مثال حیوان خانگی شما باید قوانین مربوط به خانه، احترام به اعضای خانواده و یادگیری کار‌های مربوط به خود را کامل یاد بگیرد.

شما با تربیت حیوان خانگی خود می‌توانید زندگی آرامی داشته باشید و از بروز رفتار‌های خطرناک و نامناسب پیشگیری کنید.

آموزش‌های اولیه برای تربیت حیوان خانگی

برای شروع تربیت پت یا حیوان خانگی، باید با اصول اولیه آن به خوبی آشنا شوید. آموزش و اصول اولیه پایه تربیت حیوان شما را شکل می‌دهد؛ سعی کنید این اصول را با دقت و حوصله آموزش دهید.

۱- آموزش استفاده از محل دفع

یکی از مهمترین اصول اولیه در تربیت پت، آموزش استفاده از محل دفع است. این موضوع برای حیواناتی مانند سگ و گربه حائز اهمیت است؛ البته توجه داشته باشید که ابزارهایی مانند دستمال تمیز کننده حیوانات هم می‌تواند به شما کمک کند.

روش آموزش: ابتدا باید یک مکان مشخص برای دفع حیوان آماده کنید. پس از هر بار غذا خوردن، حیوان را به محل دفع ببرید و تا زمانی که کارش را انجام دهد، صبر کنید. با تشویق و تأیید حیوان، انگیزه را برایش بیشتر کنید. در صورتی که حیوان یا پت شما در محلی نادرست این کار را انجام داد، نیازی به تنبیه نیست و صرفاً با یک نه قاطع، کار اشتباه را به اون بفهمانید.

۲- آموزش به نشستن و خوابیدن

اگر بخواهید مبحث، چگونه پت یا حیوان خانگی خود را تربیت کنیم، به درستی یاد بگیرید باید نشستن و خوابیدن حیوان، توجه زیادی داشته باشید. یاد دادن فرمان‌های نشستن و خوابیدن باعث کنترل بهتر حیوان در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

تربیت پت خانگی

روش آموزش: برای آموزش نشستن به سگ، باید خوراکی مورد علاقه را دست بگیرید؛ در مرحله بعد دست خود را به آرامی از بالای سر سگ به سمت پایین بیاورید و کلمه بشین را تکرار کنید. سگ به طور غریزی برای دست‌یابی به خوراکی می‌نشیند. بعد از نشستن به لحنی مهربان و آرام تشویق کنید.

در مرحله بعد برای آموزش خوابیدن، خوراکی را از جلوی بینی به سمت زمین برده و فرمان بخواب را تکرار کنید. پس از خوابیدن از تشویق سگ غافل نشوید.

۳- آموزش حمله نکردن و نپریدن به افراد غریبه

یکی از مشکلات رایج حیوانات خانگی، پریدن روی افراد است. این رفتار پت‌ها، ناخوشایند و حتی در بعضی موارد، خطرناک است. اگر پت شما بزرگ و سنگین است، مراقبت پرش او باشید.

روش آموزش: هر بار پت شما به قصد پریدن به سمت کسی رفت، با قاطعیت کامل فرمان نه را بگویید و پت را به آرامی به زمین بازگردانید. اگر فرمان شما را اجرا کرد تشویق کنید؛ در غیر این صورت مجدد به او آموزش دهید.

نکات کلیدی در تربیت پت یا حیوان خانگی

تربیت حیوانات خانگی نیاز به صبر، حوصله، استمرار و آموزش درست دارد. بهتر است در زمان تربیت حیوانتان به موارد زیر توجه کنید.

صبر و پشتکار

تربیت پت ممکن است از زمانی که شما در ذهنتان دارید، زمان بر‌تر و طولانی‌تر باشد. بهتر است در این پروسه، صبوری کنید و با مداومت و تشویق کردن، آموزش‌های لازم را به حیوانتان یاد بدهید.

استفاده از تشویق و پاداش

استفاده از تشویق و پاداش یکی از مؤثر‌ترین روش‌ها برای ایجاد تغییراتی مثبت در حیوان خانگی‌تان است. هر گاه حیوان شما کار و رفتار جدید را به درستی انجام داد، با دادن خوراکی و نوازش رفتار‌های او را تأیید کنید.

توجه به زمان مناسب آموزش

زمان آموزش به پت بسیار مهم است. بهتر است زمانی که حیوان شما آرام و آماده یادگیری است، فرایند را آغاز کنید. بعد از غذا خوردن یا گردش، فرایند آموزش را آغاز کنید.

تربیت حیوان خانگی

اجتماعی کردن پت

اجتماعی کردن حیوان به معنی آشنا کردن او با محیط، افراد و حیوانات دیگر است. این موضوع به حیوان شما کمک می‌کند در موقعیت و مکان‌های متفاوت بهتر کنار آید و دچار استرس و تنش نشود.

شما می‌توانید با رفتن به مکان‌های مختلف، این موضوع را برای حیوانتان، شفاف‌سازی کنید. بهتر است احساس امنیت و آرامش در محل‌های مختلف را به او القا کنید.

اگر در موقعیت‌های جدید پت شما دچار احساس نا امنی و استرس شد، به او مهلت دهید تا به وضعیت و مکان جدید عادت کند.

آموزش‌های پیشرفته در تربیت حیوان خانگی

پس از تثبیت اصول اولیه، نوبت به آموزش‌های سطح پیشرفته می‌رسد. این آموزش‌ها شامل ترفند‌های جدید، اجرای فرمان‌های پیچیده و آموزش‌های مرتبط به رفتار‌های خاص مانند کمک به افراد ناتوان می‌شود.

آموزش فرمان‌های پیچیده‌تر

فرمان‌های پیچیده مانند بیا اینجا، بگیر، برو بخواب و... به شما کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی حیوانتان داشته باشید.شما می ‌توانید پس از تسلط کامل حیوان روی اصول اولیه، آموزش فرمان‌های سخت‌تر را شروع کنید و به آرامی ذهن حیوان را آماده کنید.

آموزش بازی‌های فکری

بازی فکری یکی از روش‌های مهیج تربیت حیوان خانگی مانند سگ و گربه است. این بازی سبب می‌شود حیوان شما ساعت‌ها سرگرم شده و انرژی او با روش‌های مناسب تخلیه شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به صورت مفصل به سؤال چگونه حیوان خانگی یا پت را تربیت کنیم، پرداختیم. تربیت کردن حیوانات، امری حیاتی و ضروری است. شما با تربیت و آموزش می‌توانید حیوانتان را کنترل کنید.

در قدم اول از آموزش‌های پایه‌ای مانند استفاده از محل دفع و نشستن و خوابیدن استفاده کنید. در این راه صبر و حوصله زیادی نیاز است تا بتوانید به درستی حیوان‌تان را تربیت کنید.

با اجرای این نکات می‌توانید به پاسخ سؤال چگونه پت خود را تربیت کنیم، برسید. شما نیز اگر تجربه زندگی و تربین حیوان خانگی داشته‌اید، برای ما بیان کنید تا دیگر کاربران هم از تجربه شما استفاده کنند.

نظرات (0)
برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید