loading...

منوی درسترسی

دریافت کاتالوگ
logo en
تفاوت شان و گان چیست؟

از جمله لباس‌های بیمارستانی که در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، شان و گان جراحی هستند؛ این دو مورد تفاوت هایی با یکدیگر دارند. گان جراحی لطیفان توسط جراحان و پرسنل اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد که خطر انتقال میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا به بیماران و کارکنان را کاهش می‌دهد.

شان اتاق عمل نوعی پارچه استریل است؛ از این پارچه زمانی استفاده می‌کنند که قرار است قسمتی از بدن بیمار جراحی شود و برای این امر نیاز است که آن قسمت از بدن از سایر قسمت‌ها به صورت مجزا قرار گیرد. همچنین برای حفظ استریل بودن سطوح محیطی، محیط اطراف بیمار و تجهیزات، از شان استفاده می‌شود.

انواع مختلف گان جراحی

به صورت کلی دو نوع گان جراحی وجود دارد که عبارتند از گان بیمار یک‌بار مصرف و گان بیمار چندبار مصرف؛ تفاوت این دو گان، در نوع پارچه‌ آن‌ها است. گان های یک‌بار مصرف معمولا از اسپانباند ساخته می‌شوند و گان‌های قابل‌استفاده مجدد یا به عبارتی چندبار مصرف، از پنبه یا پلی‌استر ساخته می‌شوند. گان جراحی یک‌بار مصرف به دو حالت مچ کش‌دار و بدون کش تولید می‌شود و اکثر جراحان از نوع گان مچ کش‌دار استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتی لطیفان، برای خرید البسه بیمارستانی یک‌بار مصرف با قیمت مناسب و کیفیت بالا، اقدام کنید.

گان جراحی دو سبک استریل و غیر استریل دارد. گان بیمارستانی در سبک استریل به این صورت است که پس از اتمام مراحل دوخت، گان وارد دستگاه استریل شده و در آن‌جا به طور خودکار بسته‌بندی می‌شود؛ اما بسته‌بندی گان غیراستریل با دست انجام می‌شود.

نوع دیگری از گان وجود دارد که به آن گان بیمار گفته می‌شود؛ از این نوع گان معمولا در MRI و عمل‌های جراحی استفاده می‌شود که از نوع یکبار مصرف هستند. جنس این گان‌ها از اسپان‌باند بوده و ضد‌حساسیت است.

خصوصیات گان جراحی چیست؟

پرسنل پزشکی از جمله پزشکان، پرستاران و متخصصان بی‌هوشی باید هنگام ورود به اتاق عمل، حتما لباس مخصوصی بپوشند. گان جراحی نوعی روپوش است که از پشت باز می‌شود و عملا رنگ آن سبز یا آبی روشن است. به دلیل سبک و مدل این گان‌ها، پوشیدن آن به تنهایی امکان پذیر نیست و معمولا پزشکان آن را به تنهایی نمی‌توانند بپوشند، بلکه برای پوشیدن آن نیازمند کمک پرستار هستند.

خصوصیات گان جراحی

اگر هنگام عمل جراحی گان خیس شود، خطر انتقال پاتوژن را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل باید از گان هایی استفاده شود که مواد چندمنظوره یا یک‌بار مصرف در آن‌ها به‌کار رفته‌باشد تا از نفوذ مایعات جلوگیری شود.

ویژگی‌های گان جراحی درجه یک

در ادامه ویژگی‌های گان جراحی درجه یک را به صورت مختصر بیان می‌کنیم.

  • قابلیت ورود و خروج هوا در این لباس وجود دارد
  • مانع از تعریق جراح می‌شود
  • بدون تار و پود است و مانع ورود میکروارگانیسم‌ها می‌شود
  • از نفوذ ترشحات و مایعات جلوگیری می‌کند
  • ضدحساسیت است
  • بسیار راحت و سبک است و هیچ محدودیت حرکتی ندارد
  • هیچ نوع تهدیدی برای محیط زیست ندارد
  • در برابر شست‌وشو مقاومت بالایی دارد  و ضدآب است
  • دارای گرماژ مناسب است
  • قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد

انواع مختلف شان اتاق عمل

از شان اتاق عمل برای پوشاندن اعضای بدن بیمار، تخت اتاق عمل و میز ابزار جراحی استفاده می‌شود؛ شان اتاق عمل به انواع مختلفی از جمله شان معمولی، پرفوره، مایو و شان مختص پا تقسیم می‌شود.

برای پوشاندن قسمت‌هایی از بدن بیمار از شان ساده استفاده می‌شود؛ از شان مایو هم برای پوشاندن سینی یا میز مایو استفاده می‌کنند. برای اینکه از خون ریزی گسترده در اطراف محل جراحی جلوگیری شود و تمرکز کافی برای انجام جراحی به عمل آید، از شان پرفوره یا سوراخ‌دار استفاده می‌شود.در برخی عمل‌های جراحی که نیاز به پوشاندن پای بیمار است، از شان مخصوص پا استفاده می‌شود.

معمولا برای تولید شان‌های اتاق عمل، از پارچه ترگان چندبار مصرف استفاده می‌شود. پارچه لباس خواب و استراحت بیمار، تترون ساده است که بیمار این لباس را بعد از عمل جراحی می‌پوشد.

کاربردهای مختلف شان جراحی چیست؟

پیشگیری از عفونت در مراقبت‌های بیمارستانی بسیار مهم است. به همین دلیل است که شان‌های جراحی از مواد خاصی ساخته می‌شوند و قبل از استفاده در جراحی، از نظر دوام و راحتی مورد تست قرار می‌گیرند. شان جراحی یک وسیله پزشکی است که برای محافظت از بیمار در حین عملیات جراحی استفاده می‌شود. با پوشاندن سر تا پای بیمار با یک مانع استریل، از ورود هرگونه آلودگی به بدن و ایجاد بیماری جلوگیری می‌شود.

برای ساخت شان‌های جراحی از مواد مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها پنبه است و در برخی موارد از پلی‌استر هم استفاده می‌شود. هر کدام از این مواد مزایا و معایب مختص خود را دارند؛ بنابراین مهم است که نوع مناسب شان را با توجه به نوع نیازهای خود انتخاب کنید. برخی از عوامل کلیدی که باید در هنگام انتخاب یک محصول مبتنی بر بافت در نظر گرفته شود شامل دوام، مدیریت رطوبت، کشش‌پذیری و مقاومت در برابر هر نوع عفونت هستند.

کاربردهای مختلف شان جراحی

تفاوت قابل توجه بین شان و گان این است که شان‌های جراحی می‌توانند برای اهداف دیگری مانند پوشاندن سر بیمار یا اعضای بیمارستان هنگام حمل‌ونقل هم استفاده شوند. به عنوان مثال می‌توان آن‌ها را روی تجهیزات یا سخت افزارهای دیگر قرار داد تا مانع تماسشان با پوست بیمار شود. شان جراحی می‌تواند به حفظ تهویه هوا و دما در محیط اتاق عمل، کمک زیادی کند و خطر عفونت را کاهش دهد.

‌ویژگی‌های باکیفیت‌ترین شان اتاق عمل

در ادامه برخی از ویژگی‌های با کیفیت‌ترین شان اتاق عمل را بیان می‌کنیم.

  • از انتقال عفونت‌ها و آلودگی‌های مختلف جلوگیری می‌کند
  • قدرت جذب بالایی دارد
  • محیط اطراف محل جراحی را خشک نگه خواهد داشت
  • بافت نرمی دارد و ضدحساسیت است
  • استریل شده است
  • بخاطر بسته‌بندی مناسبی که دارد استفاده از آن راحت‌تر است

آنچه در مقاله تفاوت‌های شان و گان خواندیم

در این مقاله به معرفی دو مورد از پرمصرف‌ترین البسه بیمارستانی یعنی گان جراحی و شان اتاق عمل پرداختیم و تفاوت‌های بین آن‌ها را بیان کردیم. همچنین انواع مختلف شان اتاق عمل و گان جراحی و انواع ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

گروه تولیدی لطیفان در زمینه تولید البسه‌های بیمارستانی و فروش عمده گان بیمار، گان جراح و انواع مختلف شان غیراستریل و استریل‌شده با بهترین کیفیت و گرماژ استاندارد، آماده‌ی همکاری با شما است.

 

 

نظرات (0)
برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید